05 februari 2009

Operacion Persuasión*

Blev tillfrågad om jag inte kunde övertala en bekant till att börja cykelpendla, halvt på skoj, halvt på allvar.

Så jag tittade lite snabbt på det hela och kom fram till dessa siffror:

Avstånd från hem - arbete, t.o.r. 18km
Busskort 695:-/månad, 20 arbetsdagar i månaden ger en reskostnad på 35:-/dag
Restid med buss, exkl promenad till och från busshållplats 35 min.

Bil, kostnad för ny bil i mellanstorlek, ca 40:-/mil, dvs 72:-/dag gånger 20 arbetsdagar = 1440:-/månad
Kostnad för begagnad bil i samma storlek, ca 25:-/mil, ger 900:- i månaden
Restid med bil, högst ovetenskapligt utan trafik men inom lagens råmärken, 15 minuter enkel resa.
CO2-utsläpp under ett års tid, 650 kg, sexhundrafemtio kilo!
Cykling då?
Jämför man med restiden med buss på 35 minuter, måste man i genomsnitt hålla smått trivsamma 15,3 km/h för att cykla på samma tid som bussresan tar.
Under den tiden förbränner man då ca 250 kcal, eller på ett år 100.000 kcal, dvs cirka 10 kg kroppsfett.
Hur jag kom fram till siffrorna? Hör av Er med en kommentar så skakar jag fram dom.

Om det här räcker för att övertala personen får jag återkomma till.

*Eventuell liknelse med verklig händelse är avsiktlig

3 kommentarer:

Anonym sa...

Känner mej inte ett dugg träffad :) Vilka bussar räknar du med att jag tar??? Jag har nämligen kommit fram till att restid med kommunala medel + gångtid blir dryga timmen, enkel resa... Jämför det med 12-16 min bil (enkel) och kunna lämna barnen 7.20 på dagis i stället för strax efter 06.00... Och ja, jag är en miljöbov, jag vet. Cykling till jobbet tar enligt mycket säkra källor omkring 40-45 minuter. Sedan ska jag duscha också. Vilket gör att barnen måste gå ca 2 timmar längre tid på dagis varje dag. Tycker att de är där tillräckligt länge ändå. Dåliga argument för att vara en latmask och miljöbov??? Visst, men ändå.

Velonavia sa...

För räkneexemplets skull räknade jag med 07:14, tar 35 min med 2 byten. Plus ett par min promenad. ) 9km trivsam cykling tar inte längre tid.

Ang dusch, kör den belgiska varianten, en liten våt handduk och gnugga av det värsta:)

Markus F sa...

9 km cykling i 15 km/h borde inte resultera i så mycket svett att en dusch är behövlig.