16 mars 2010

GDS - "Cykeltunnbrödsrulle"

Det som alla ser ska sägas; det är en BikeBurrito jag gör! Se det inte som en kopia eller ett plagiat utan som en hyllning, en hommage eller som en svensk kusin från landet, en cykeltunnbrödsrulle.

Vad ska man göra nu när man inte får cykla och cykelbygget väntar på inspiration och delar, jo man tar fram symaskinen och syr en "sadelväska". Så här är min Gör-Det-själv guide:

Vad behövs? Några tygbitar, 2 st ca 30 x 40 cm och en mindre bit till fickan. Symaskin är bra att ha, dessutom en uns tålamod och några koppar kaffe.

Började med att zig-zacka runt, frugan hade sagt att man ska göra så...

Även det inre tyget zig-zackas. Valde ett ljusare tyg inne så att småprylar och dylikt tydligare syns...

Sen bestämde sig undertråden för att j-vlas så efter lite symaskinsmek tog jag kaffepaus och lade några pusselbitar.

Sustenpass, Lugano, Schweiz. Alpcykling i sommar??

Sen sydde jag fast fickorna på insidan innan jag sydde ihop de två större tygbitarna med varandra

Packa pappas packsäck! Fyll på med valfri packning, jag valde nödproviant, fikapengar, slang, miniverktyg och kolsyrepatron och pump.

Snart lunch, någon sugen på en rulle?

Med en clipsrem drar man fast rullen under sadeln.

Kom ihåg att originalet BikeBurrito:n går att köpa här!

4 kommentarer:

spindle sa...

Verktyg? Slang? Hippie. Om jag får punka köper jag en ny hoj.

Velonavia sa...

Don´t you have a spare bike on the teamcar?

Olle sa...

hej
jag gjorde min i vaxad oljerocks tyg. När jag var med på Mälaren Runt Audax 2004 så hajade dom till när vi lagade en kedja vid Litslena, dom tyckte den var fräck.

Rivendell har sålt liknade över 10 års tid.

Men det är en trevlig vintersysselsättning att fixa.

Olle

Velonavia sa...

Olle, nästa steg är faktiskt ett besök till myrorna för inköp av något lämpligt ull-plag för modifiering, dessutom står även oljerocken högt upp på önskelistan. Är väl inte så inne nu, förutom i hästkretsar...