28 september 2010

"...att vara eller inte vara..."

min Bell kommer alltid ha en hedersplats, men aldrig bäras mer...

Ofta debatteras cykelhjälmens vara eller inte vara. Från politiker och beslutsfattares håll får vi ofta höra hjälmen lovsång, allt som oftast med förslag om hjälmlag gällande alla. Från frihetssträvande cyklister, med vår sydliga grannland Danmark i nära minne, ifrågasätts detta med näbbar och klor. Jag själv står någonstans mitt emellan; att alla cyklister skulle bära hjälm löser inga problem med själva trafiksituationen, de kan bara lindra eventuella skador vid en olycka.

Och där är jag i dag; att jag utan hjälm kanske inte skulle varit här idag, "att vara eller inte vara".

När jag blev påkörd för någon vecka sedan så landade jag efter några meters luftfärd på huvudet, på hjälmen:

Man ser ganska tydligt hur smällen tog på den vänstra delen av huvudet. Hjälmen sprack på ett par, tre ställen och skalet lossnade från frigoliten. Dessutom syns det på den sista bilden hur deformerad hjälmen blev.

det var inte tur att jag bar hjälmen, det var skicklighet, jag bär den dagligen

2 nackfrakturer, 1 knäckt ryggkota och bruten högerarm senare så är jag glad att jag bar hjälmen denna morgon som alltid...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag med, älskar dig!

Din fru

Anonym sa...

Vi känner inte varandra, men när jag läste det här blev jag glad att du lever, ändå. Krya på dig! /Daniel

Markus Lindholm sa...

Precis som Daniel skrev: "Vi känner inte varandra, men när jag läste det här blev jag glad att du lever, ändå. Krya på dig!"

/Markus

Anonym sa...

Krya på dig och hoppas du är tillbaka som ny.

Velonavia sa...

Tack alla!

Johan Mölleborn sa...

Ja jävlar. Den hjälmen gjorde sitt jobb. Hoppas du läker ihop fint utan några men.
Krya på dig.
/J

Anonym sa...

Hjälm är bajset! Det är aldrig tur att man bär hjälm, det är skicklighet!

Jag har sagt det förut, krya på dig Magnus!

Anonym sa...

Tänk om vuxna och barn ,som inte använderhjälm, kunde få se detta. Förhoppningsvis får de sig en tankeläsare.
Krya på dig!

/Camilla

Sophia sa...

Ja, vilken skicklighet :-)Tänk de som tycker det är viktigare att inte förstöra frisyren eller att inte vilja se "töntig" ut i hjälm och missar den stora detaljen att livet är viktigare, när olyckan väl är framme! En liten fråga, hade du glasögon på dig och fick du det blåa ögat delvis pga dem?

Velonavia sa...

Jo glasögonen satt där...

Anonym sa...

Krya på dig.
Mvh
Håkan Lindgren, Jursla

Patrik Skolling Möller sa...

Alla som inte bär hjälm bör läsa detta. :o

KRYA PÅ DIG !!

-Skogling

Velonavia sa...

Tack Patrik!